Mindenkinek van, de senki sem kíváncsi a másikéra

A Vélemény Olyan, Mint a S...

A karácsonyfa vagy a túlóra árnyékában?

2018. december 25. - ATorzAtka

Egyedül vagyok karácsonykor. Sőt karácsonyfát sem állítok, kifejezetten utálom ezt az ünnepet. Nem olyan rossz ez, mint ahogy hangzik, én választottam. Vagyis kinek hazudok, borzalmas érzés. De én választottam, szükséges döntés volt, hogy ne jussak arra a sorsra, hogy teljesen felemésszen ez az ünnep. Ez így a kisebbik rossz. Így könnyebb (de nem könnyű) elviselni. Az egész nem most kezdődött, hanem évtizedekkel ezelőtt és kiváló előzetese annak, hogy hova tart a társadalmunk. Ez a történet íródhatna évtizedek múlva is, egy ma még pár éves gyerek tollából, ahogy a dolgok jelenleg állnak.

Proli családból származom. Panelproli családból (ahogy ott fent mondják). Panelban nőttem fel. Kevesebb mint 50 m2-en, a testvéremmel egy szobán osztozva. A panelhez hozzátartozik, hogy az akkori CSOK segítségével vették szüleim, ezért születtem meg én is. Bár utólag kiderült, hogy nem annyira érte meg, de ez most egy másik történet.

Apám több, mint három évtizedet melózott egy gyárban, olykor három műszakban. Szakszervezeti vezető is volt, így gyerekként végig követhettem, ahogy a rendszerváltás után szépen leépítették a mindenkori kormányok a szakszervezeteket. Emlékszem milyen megterhelő időszakok voltak azok, amikor a kollektív szerződéseket tárgyalták. Gyerekként nem sokat értettem belőle, csak azt vettem észre, hogy apám feszült és ez bizony a családra is rátelepült. Anyám sokminden volt az évek alatt. Irodai dolgozótól kezdve, a három műszakban gyárban dolgozó munkáson át vállalkozóig sokminden.

Szüleim egész életükben gürcöltek. Elhitték, hogy ha keményen, még többet dolgoznak, akkor minden jobb lesz számukra. Nem egy karácsonyra emlékszem, ahol apám munkából esett be, esetleg oda ment a karácsonyfa mellől. Akkor még nem tudtam, hogy ennek nagy ára van, egyszerűen elfogadtam gyerekként, hogy ez így megy. Anyámmal kapcsolatban leginkább a vállalkozói évekre emlékszem. Minden nap reggel négykor kelt és este hat után esett haza hulla fáradtan. Még 24-én is dolgozott. Amikor meg nem, akkor aludt. Így kergették szüleim, azt az álmot, amit elhitettek velük, miszerint ha többet dolgoznak, többet is keresnek és az majd milyen jó lesz. De, ennek nagy ára volt.

Tagadhatatlan, hogy szüleim éjt nappallá tevő gürcölésének köszönhetően kitaníttattak minket testvéremmel, hogy egy szép kertes házat vehettek maguknak, ahol élhetnék vígan nyugdíjas életüket. De sajnos nem teszik, nem tehetik. Az állandó munka, a három műszak és a túlórák árát, most kell megfizetniük. Most kell megfizetniük nekik is, és a család többi tagjának is. Nekem például azzal, hogy egyedül töltöm a karácsonyt. Hogy miért? Mert a rettenetesen sok munka, a robot, a ki nem pihent túlórák szétszedték a családot és tönkretették az egészségüket. 

Állandó volt a fáradtság a feszültség, így egymásra és a gyerekekre nem jutott idő a szülők részéről. Nem volt már energia arra, hogy megértsék és foglalkozzanak azzal mi zajlik le a gyerekekben. Nem volt energia arra, hogy együtt legyen a család. Állandóak voltak a viták a veszekedések, még karácsonykor is, sőt. Az ajándékok kiüresedtek, az egész ünnep csak feszültség volt. Ezért is utáltam meg ezt az egészet. A családtagok eltávolodtak egymástól és ennek egyenes következménye, hogy a kapcsolattartás pár perces kötelező telefonokra szűkült. Testvérem egészen a tengerentúlig menekült ebből a családi légkörből, szökőévente egyszer, ha hazajön.

Apám az alkoholban talált vigaszt. Nem hibáztatom, nem lehetett könnyű az élete, de ettől még a család többi tagjának ezt el kell/kellett viselnie. Legfőképp anyámnak, aki a gyerekek eltávolodása miatt kettesben maradt apámmal. Az alkohol jelenlétét csak tetézik az egészségügyi problémák. Volt minden az elmúlt években, rák, daganat szívproblémák. Mondhatnánk, hogy ezek egyéni szoc problémák, esetleg egyedi esetek, a mi családunknak több jutott, de sajnos nem így van. Akiket ismerek a szüleim társaságából, kollégái közül, mind hasonló problémákkal küzködnek. Az alkohol szinte mindenki életében markánsan jelen van. Ha valaki kihúzza a nyugdíjig és „visszavonul” szinte csőstül jönnek az egészségügyi gondok és csoda, ha pár évnél tovább húzza. Nyilván visszaüt, hogy évtizedeken keresztül sanyargatta az ember a testét. A családjaik szétesnek, a gyerekek szinte mindenkinél külföldön, de legalábbis másik városban, és ha egy évben egyszer hazamennek akkor sokat mondok. Szinte minden családban jelen van a válás, vagy a gyeremektelenség. Nem véletlenül. Nem vagyok szociológus, de azt gyanítom, ennek a „mukamorálnak” némi köze van hozzá. 

Míg a világ fejlettebb felén kezdik felismerni, hogy milyen fontos a munka / magánélet egyensúlya, hogy a heti 40 óra dolgozás helyett lehet kevesebb kellene, hogy a szabadság nem csak egy szó a munkaszerződésben, nálunk ennek épp ellenkezője zajlik. Az ország kiüresedik és ahelyett, hogy a hatékonyságra az innovációra helyeznénk a hangsúlyt, arra fókuszálnánk, hogy minél több hozzáadott értéket teremtsünk ezáltal akár többet is fizetve az embereknek, olyan törvényeket hozunk, amik még kiszolgáltatottabbá teszik a munkavállalókat. Szépen becsomagoljuk, mint a karácsonyi ajándékot és azt mondjuk, hogy ez csak egy lehetőség többet keresni, ami még akár igaz is lehetne, csupán a hosszú távú hatásaikról nem beszélnek azok akiknek kellene. 

Arról nem beszélnek a kedves urak ott fennt, akik a törvényeket alkotják, hogy ingyen ebéd nincs. Hogy az állandó munkának és pluszmunkának a következménye, egy fizikai és mentális betegségekben sínylődő társadalom. Hogy ez a fajta munka szabályozás, családokat szakít szét, hogy embereket kerget az alkoholizmusba. Beszélnek arról, hogy milyen fontos a család, közben meg tevékenyen dolgoznak azért, hogy szétszakítsák őket. Azt mondják a „hölgyekkel kell megállapodni”, hogy szüljenek minél többet, pedig ez nem megállapodás kérdése. Lenne több gyerek, ha lenne rájuk idő. A hölgyeknek, a férjeiknek, ha lennének férjeik, ha lenne egy családi minta. 

Így a karácsonyi elvonulásomban volt időm ezeken elgondolkodni és szomorú vagyok. Szomorú vagyok mert látom, mik zajlanak ma az országunkban. 30 évvel a rendszerváltás után újra feltaláljuk a szocializmus vívmányait. Nem nem vagyok melós, nem vagyok olyan kiszolgáltatott helyzetben, mint a szüleim voltak annak idején, mert tanultam, mert kitaníttattak. De szolidaritást vállalok azokkal a honfitársaimmal, akik azzá válnak. Illetve nem is velük, hanem a már megszületett és a még meg nem született gyerekeikkel. Amikor kimegyek tüntetni, amikor itt a blogon felemelem a szavam a jelenleg zajló dolgok ellen, értük teszem. Azért, hogy ne legyen még egy generáció, amely a karácsonyfa helyett a túlóra árnyékában tölti az ünnepeket.

Boldog karácsonyt.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://voms.blog.hu/api/trackback/id/tr714513454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

8CyB4 2018.12.26. 10:52:09

@File1208: az a tanitatas amit ti fizetettek arra volt jo hogy a generaciom jelenetos reszenel PTSD idezzen elo. Koszi. Mindent ujra kellet kezdenem, ideertve az iskolai papirjaimat is amikor eljottem mert fabatkat sem ert.

ember100 2018.12.26. 10:53:45

@Lámlenge:
Helló !

Na ne már :)
Mert tőlünk nyugatabbra kommunizmus , szocializmus van ?
A fenét csak nem olyan gyíkok mint a Fényességes Vezető és Bandája !!!!!

ember100 2018.12.26. 11:01:41

@Buchhalter:
Helló !

Tényleg igazad van :)
Van 6.000 forintom és abból majd veszek egy 15.000 forintos pécsi kesztyűt , MINDENKI így csinálja .
Ami meg a kínai vacakokat illeti EZÉRT nem veszek ájfont , nikét ,......
Persze meg kell válogatni de azért ilyen sommásan elítélni valakit mert nincs pénze jobbra háááát

Jon Bovi 2018.12.26. 11:02:19

Ezek szerint a munkanélküli szülők gyerekei a legboldogabbak.

--Le a túlórával!

Buchhalter 2018.12.26. 11:05:56

@ember100: írtam én ilyet? Nem! Ha van 6 e akkor olcsó szar megoldás ,de ha van keretem akkor megveszem a minőséget. Olcsó a Suzuki ,de azért még se annyira jó ,mint egy Toyota.Érted-e?

File1208 2018.12.26. 11:08:21

@8CyB4: ... hát igen. a mi generációnk "fizette", de Ti ezek szerint nem profitáltatok belőle. Sajnálom. Mi csak "fizettünk", de a felelős felhasználásra nem volt és most sincs ráhatásunk. Ez a mindenkori oktatáspolitikusok felelőssége volt. Mi adóztunk, járulékot fizettünk, de a pénzköltésbe beleszólásunk az nem volt, nincs és nem is lesz.

Azért a "társadalmi szolidaritás" dumát nem adtam fel... (mert valóban komolyan gondolom).

Azért poszttraumás stressz emiatt, hát nem is tudom... Keményebbnek kell lenni! Ezt nem bántó szándékkal írom, hanem pusztán jótanácsként, neked.

Buchhalter 2018.12.26. 11:10:27

@zuu69: gazi hősöknek hisszük magunkat, pedig egyszerűen csak gyávák vagyunk.

Meggyőződésem, hogy a mi kis békés "rendszerváltásunk" generációkat nyomorított meg anyagilag és lelkileg egyaránt.
Politikusaink nem tanultak alázatot, mi pedig önbecsülést.
Igen, sajnos én b...tam el és a korosztályom.
Óriási hiba volt. Hát nem tudom .Romániában volt egy forradalom ahol a vezető ki lett végezve,de annyira jól ők sem jöttek ki a rendszerváltásból.Jugoszlávia pedig az igazi vesztese lett. A nagyhatalmak fegyver tesztelője éles helyzetben.Az eredmény : egy széthulló ország és fél millió halott .Egy vergődő gazdaság mindegyik kis űj országban.Szerintem a Csehek jöttek ki az egészből a legjobban a többiekhez képest.

csakférfi 2018.12.26. 11:10:58

@8CyB4:
Barbár generáció?
Mi??
Nekem van multam...becsület ....hűség....szeretet...munka....bajtársiasság...ez vagyok én 52 évesen.
Ez voltam 18 évesen.
Ez leszek 84 évesen.
Hogy ki lesz itt nyomorországban a király?
Hogy te mennyit ketesel vagy milyen anyagi javakkal rendelkezel.....lrszarom.
Ezt már írtam.
Kimentél hogy a saját jólétedet megteremtsd.
Anyád itt maradt.
Megtehettem volna 2011 -ben amikor elváltam.
De találtam egy nőt ali két gyerekkel vivta mindennapi csatáit.....beleszerettem...elvettem feleségül...vállaltam hogy kevés pénzből vállt vállnak vetve együtt az igában helyrehozzuk az életünket.....jban-rosszban.
Csináld utánam!!
Aztán elhiszem hogy ember vagy!
Képzeld.....én meg anya nélkül nöttem fel
És...??
Hisztizel és lenézel......mire is?

csakférfi 2018.12.26. 11:14:59

@Buchhalter:
"gazi hősöknek hisszük magunkat, pedig egyszerűen csak gyávák vagyunk."

Hazugság!

Etniez 2018.12.26. 11:23:55

@csakférfi: miért kellene bárkinek bármit utánad csinálni? Miért gondolod, hogy a te utad az, egyetlen helyes út?
Önértékelési gondjaid vannak, nem vagy hős.

Tudod, elmenni nehéz, nem maradni.

csakférfi 2018.12.26. 11:27:25

@Etniez:
"Aztán hogy melyikünk volt az okosabb, az majd kiderül."

Nem ismered a
-türelem
-szerlem
-lemondás
-hűség
-becsület
Fogalmát.
Magadtól lettél ennyire okos vagy tanítottak a "konfliktuskerülésre".
Netoo gyáva vagy......tudod.....hiába futszt.
Küzdj....vagy menekülj.
Te menekülsz.
Gratula.
Okos vagy......de bölcs semmiképp.

csakférfi 2018.12.26. 11:29:45

@Etniez:
Fogalmi zavaraid vannak.
A gondolataid csak a "könnyebb" útra jutnak.
Az elméd homályos.
Mintahogy viktoré.

Etniez 2018.12.26. 11:31:01

@csakférfi: de bizony, megvan roppanva a gerincetek.
Rólad is lerí, hogy inkább beállsz és húzod az igát, mert szerinted ez a jó és helyes. Mi generációnk meg tudja, hogy bár nemes, amit az ökör tesz, de mégis más szekerét húzza és nem a sajátját.

Én kipróbáltam ezt a Forintot Forintra rakást, nem vált be. 7 évet dolgoztam iskola mellett és 13-at utána. Semmire nem mentem vele. Itt 7 év alatt sokkal többet értem el, össze sem lehet hasonlítani. Hogy bánok-e valamit? Ja. Hogy nem előbb jöttem.

S közben a Fidesztálibok eszik a kaviárt, te meg csak túlórázz sokat és hidd, milyen jól teszed.

File1208 2018.12.26. 11:31:41

Itt a lényeg:

" Politikusaink nem tanultak alázatot, mi pedig önbecsülést."

"csakférfi":

"Nekem van múltam...becsület ....hűség....szeretet...munka....bajtársiasság...ez vagyok én 52 évesen." IGEN. EZ SZÁMOMRA A BECSÜLENDŐ ÉS MÉLTÓ ÉRTÉKREND.

8CyB4 2018.12.26. 11:34:54

@csakférfi: anyamnak a sajat dontese volt a maradas. Havonta egyszer legalabb elmondom hogy gyere. De nem akar. O dontese es en tiszteletben tartom. Nem fogok olyan hibas dontseket hozni mint te, tobb van bennem tehetsegben es akaratban minthogy azzal toltsem az eletem hogy nyomorgok valami masik szerencsetlennel vallt valnak vetve.
Azontul apam halal utan 18-23 eves koromig utcan eltem. Onnan mentem angliaba ahol egy ev alatt megtanultam a nyelvet es a semmibol egzisztenciat teremtettem. Baratokra leltem akik segitenek, egy szereto baratnore (aki csak nemetul beszel) es vallalhato jovore.
Ha majd kepes vagy ekkorat ugrani onmagadert, majd akkor kezd el mericskelni magad hozzam. (A vicc hogy az en storym idekint meg csak nem is kulonleges. Mentalisan es anyagilag apro darabokra tort parok es egyenek sokasaga teremtette ujra magat idekint, olyan helyzetekbol aminek te a gondolatatol is panikrohamot kapnal)

Jakab.gipsz 2018.12.26. 11:37:57

T. ATorzAtka !

Ha nem tetszik a mára kialakult helyzet, (nekem se) legalább azt vedd észre miért sátánfajzat Soros és miért kártékony az ateista-zsidó inkvizíció.

Ezt követően hibáztasd a magyarságodat, és fogj önmarcangolásba.

Ugyanis a rendelkezésünkre álló gazdaság és társadalom szervezési, módszertanokat valakik kiagyalták, ezek a teóriák, nem spontán módon alakultak ki. Hanem egykor ünnepelt filozófusok erőltették rá a "modern liberális demokráciát" ránk és más népekre, aki pedig vonakodni merészel itt az EU.ban az ellen kötelezettség szegési eljárást indítanak, és állhat a pellengére Strasbourgban.

Tetszik tudni!

Lehet itt érzelmi húrokat pengetni és picsogni, de ez nem több mint farizeus szemforgatás.

csakférfi 2018.12.26. 11:38:31

@File1208:
:) :)

Tenapelőtt vettem néhány kilót ezekből az Auchanban.....vagy nem is.......a Tescoban.......vagy az Emagon rendeltem.....nem emlékszem mennyibe került
a hüség
a szerelem
a becsület
a türelem
:) :)

Buchhalter 2018.12.26. 11:40:27

@csakférfi: 52 évesen is kimehetsz megpróbálni.Az egyik angol tanárom anyukája 59 évesen ment ki egy angol hotelbe szobalánynak .Eltelt 6 év és még mindketten kint vannak.A tanár recepciósként kezdte ma már dupla pénzért Animátor.Magyarul a vendégek program szervezője.Az anyukája pedig a szobalányok vezetője lett.Ennyi.

Etniez 2018.12.26. 11:40:57

@Jakab.gipsz: na, te hiányoztál, kis szalon náci fidesztálib.

csakférfi 2018.12.26. 11:47:07

@8CyB4:
Lövésed nincs.....mi a hiba a gondolkodásodban.
Van házam
autóink
kertem
egzisztenciám
barátaim
Itt az általad lenézett nyomorországban.
Ahol az én sztorim is mindennapos.
Nőlj fel!
Tiszteletet nem kapsz sehol pénzért.
Hű sem vagy.
Feleséged sincs.
Milyen anyagi javaid vannak?
Csak jólétben tudsz szeretni?
Én tudok itt a nyomorban is...meg tudnék angliában is.
Anyám.....apósom....anyósom....nővérem számítanak rám és a nejemre.
Nem hagyom a szeretteimet el a nyomorban.
Mit nem értesz ezen?

File1208 2018.12.26. 11:48:23

@csakférfi: jó kis áruházaid vannak. Teszkó, Ósan, Eemag, meg ilyenek. De azokat amiket vettél, én még csak "akcióba se láttam" pedig a gírbeszten is néztem.

Azért tartom (hozzád hasonlóan) szerencsésnek magamat, mert ezeket a dolgokat nem a fenn említett helyekről kell beszereznem, hanem csak úgy kapom... és adom.

csakférfi 2018.12.26. 11:48:41

@Buchhalter:
Olvasd fenn.
Kötelesség?
Mond valamit.
Tartozunk a szüleinknek.......ha betegek.....
Ennyi.

csakférfi 2018.12.26. 11:52:05

@File1208:
A barátaim.....
Egyik kőműves
A másik mérnök
81-ben végeztünk általánost.
Ők is "onnan" szerzik ezeket a "dolgokat".
Aztán adják tovább a szeretteiknek.
Egyedül nem lehetek ilyen hülye.
:) :)

8CyB4 2018.12.26. 11:52:36

@csakférfi: Eloszor tonkretettel mjndent amihez nyultal, majd megalkudtal vele hogy 'ejnye no, nem olyan rossz ez' mindezek utan felegettel egy egesz orszagot gazdasagi es szocialis ertelemben, majd azt kered szamon az alltalad cserben hagyott generaciotol hogy nem koveti a peldad:) Gyonyoru.

csakférfi 2018.12.26. 12:05:29

@8CyB4:

"Eloszor tonkretettel mjndent amihez nyultal, majd megalkudtal vele hogy 'ejnye no, nem olyan rossz ez' mindezek utan felegettel egy egesz orszagot gazdasagi es szocialis ertelemben, majd azt kered szamon az alltalad cserben hagyott generaciotol hogy nem koveti a peldad:) Gyonyoru."

Nem emlékszem hogy az ENSZ háborús övezetté nyilvánította volna Magyarországot.90-ben.
Vagy adományt gyüjtöttek volna a szétbombázott ország ujjáépítésére.
Te miről beszélsz?

csakférfi 2018.12.26. 12:08:18

@8CyB4:
7 éve nevelek két kamaszt akiket a sajátomként szeretek.
A kisebb jövőre érettségizik.
A nagyobb már az audinál melózik 4 műszakban...fizetem a gyerektartást a sajátom után.
Mit nyáladzol Te itt?

zuu69 2018.12.26. 12:08:18

Buchhalter

Volt szerencsém a 80-as években néhány ex-szocialista országot meglátogatni...NDK, Csehszlovákia, Románia (Jugoszlávia egy egészen más tészta).
Pontosan emlékszem, hogy mennyire örültem amikor hazajöhettem, hiszen fényévekkel voltak tőlünk lemaradva.
Jó volt itthon, jó volt a magyarnak lenni.

Eltelt 30 év.
Az előnyünk azóta hátrány lett és én már a kokárdát sem tudom büszkén viselni.
Egymásnak lettünk uszítva, addig sem a lényeggel foglalkozunk.

Ennél lejjebb biztosan nem lennénk.

csakférfi 2018.12.26. 12:12:38

@zuu69:
Ha az én "gyerekem" is 7úgy gondolkodna mint

@Etniez: @8CyB4:

Akkor szégyenemben elbújdosnék.
De az hogy O1G falfirkákat festenek....büszkeséggel tölt el.
Ők a fiatalok......váltsanak rendszert.....ha már itt maradtak.
:)

8CyB4 2018.12.26. 12:19:38

@csakférfi: Ahha, adtal egy lelket a gepsornak. Kurva nagy vagy. Tudod mi lesz a sracbol 5 ev mulva? Egy kiegett roncshalmaz. Es ezert reszben te leszelva felelos aki nem tett meg minden azert hogy vallalhato, fentarthato jovoje legyen a sracanak. A sajat nyomorult kepedre formaltad.

csakférfi 2018.12.26. 12:24:57

@8CyB4:
Hülye vagy!
Németországba akart menni
Támogattam.
Ausztriában pályázott cnc esztergára..
Támogattam.
Audinál kapott melót.
Támogatom

Ő döntése.
Gyereked sincs.....mivel ahhoz fel kellene nőni.
Így csak közhelyeket puffogtatsz.
"Saját képedre formáltad".
Nevetséges.
Add fel!
Egy bocs,ne haragudj elég lett volna.
:) ;)

File1208 2018.12.26. 12:28:17

@8CyB4: Véleményem szerint rosszul gondolod. Nem a mi generációnk tette tönkre a dolgokat. A dolgok tönkre vannak téve, ebben igazad van. De az, hogy a saját gyermekeim sorsának elrontója legyek, az egyszerűen nem igaz! Ha ezt az országot mi rontottuk el akkor én vagyok a leggonoszabb apa, mert a saját fiam és saját lányom esélyét kockáztattam (de nem tudom, hogy miért?).

Nem tudom az életkorodat, de ez itt nem is lényeg. Keserű vagy és nem is ok nélkül Valóban jobb lenne élni és fiatalnak lenni egy élhetőbb országban, valóban jobb lenne itthon megtalálni a boldogulást, valóban jobb lenne itthon maradni, hogy az idős szüleinket segíteni tudjuk, és (jövendő) gyermekeinknek biztos egzisztenciát nyújtani.

Nem érzem úgy, hogy a generációdat mi hagytuk cserben. Sokkal inkább azok, akik ma politikusnak nevezik magukat, legyenek bármilyen zászló alatt..

8CyB4 2018.12.26. 12:30:39

@csakférfi: Neked kellet volna lepned mikor sajat allitasod szerint megtehetted volna, megteremteni egy ev alatt a helyett a csaladnak es a sracod nemet-osztrak vagy angol iskolaba jarhatott volna, es nem kene 4 muszakban a gyartospr mellet megrohadnia apropenzert. Tervezhetne jovot, gondplhatna csaladra es epithetne az eletet. De teb gyava voltal es megalkuvo, a statikusan zsirlangyos kozeget vallasztottad es kitalaltal hozza egy atlatszo ideologiat.

8CyB4 2018.12.26. 12:33:50

@File1208: Meg az orosz megszallas alatti beletorodest ugyahogy eltudom fogadni mint indokot, de 90 utan melyik generacio szavazta meg sorban azokat a politikusokat akiker most emlegetsz. Nyilvan nem mi. Kinek nem volt fontos a korrupcio es az adofizetok penzenek nagyuzemu lenyulasa?

csakférfi 2018.12.26. 12:39:44

@8CyB4:
Bazd meg......!
Apósom 10 éve agyvérzés következtében féloldalára béna.
Anyósom ápolja aki már járókerettel jár.
Amikor a feleségemet megismertem,már kialakult a helyzet.
Ennek tetejébe egy 11 és egy 9 éves gyerek.
Jelzálog a házon.
Kölcsönök.
Így vettem el a nőt....7 éve.
Most jövőre letelik a jelzálog.
A nagyobb melózik.
A kisebb érettségizik jövőre.
Ne vettem volna el ezek miatt?
Bárhová menekülök ugyanaz maradok.
Itt is....meg a marson is.
Nem érted?
Anyám egyre rosszabbul van.....a közeli városban lakik egyedül.
Add fel! Kérj bocsánatot!

File1208 2018.12.26. 12:43:13

@8CyB4: Ha megnyugtat, én nem szavaztam meg. Mindig is kisebbségében éreztem magam..

Nagyapámat tudom idézni (közvetlenül a rendszerváltás után):
"Pistabácsi! mit szól hozzá, hogy szabadok lettünk? Hát fiam a jóllakott tetvek lemásztak a nyakunkról, az éhes tetvek meg most másznak fel.."

Etniez 2018.12.26. 12:47:08

@csakférfi: látod. Elmenni nehéz, nem maradni.

Sokkal nehezebb felállni és otthagyni mindent. Mindent és kezdeni lentről újra egy idegen világban, idegen kultúrában, idegen nyelven. Nem is megy mindenkinek, nevelt fiadnak sem ment. Pedig jobban járt volna. Haza lehet menni teli zsebbel és tudással, amiről lepereg a kormány propaganda.

csakférfi 2018.12.26. 12:47:29

@8CyB4:
Még valami.....amit nem érthetsz.
Távházasság....baromság.
Szülök szeretetházba adása.....gyalázat...szégyen.
Ez az értékrendem.
Ez nem váltható pénzre.
Vágod?
Kérj bocsánatot.....nem fogok rád haragudni.

csakférfi 2018.12.26. 12:50:37

@Etniez:
Az értékrended...

"Haza lehet menni teli zsebbel és tudással, amiről lepereg a kormány propaganda."

Ez szégyen!
Neked.....nekem nem.
Mit veszel a teli zsebből?
Gerincet?
Szívet?
Lelket?

8CyB4 2018.12.26. 12:52:42

@csakférfi: Nem erted igaz? Gyavasagbol eldobtad a lehetoseget hogy a felsorolt embereknek jobb jovoje, minosegibb elete es biztonsagosabb kozege legyen. Gyakorlatilag akarmelyi fejlett orszagba mentel volna, aposodnak minosegi ellatas jutott volna az otthonaban, anyos mellet, aki jarokeret helyett egyenes hattal segitseg nelkul jarna szinten a folyamatos ellatas kovetkezmenyekent. Mindezt egy varosban, egy utcaban, sot akar egy fedel alatt, napi szigoruan 8 ora munkaval es rengeteg szabadidovel amit a szeretteidel tolthetnel. A ket srac ertelmes oktatast kaphatott volna, talan egyetemre mentek volna es a nagyobbik mara talan azon gondolkodna hogy inditson sajat vallalkozast mert gyerekvallals melle kenyelmesebb a sajat biznisz mint az alkalmazotti. Neked kene rengeteg embertol elnezest kerned, de legalabbis nagyban vissza venni a semmire nagykepusegedbol.

csakférfi 2018.12.26. 13:11:05

@8CyB4:
Van még egy problémája az érvelésednek.
Amit nem értesz,mivel gyerek vagy még!
A feleségednek és az anyósodnak vétó joga van a döntéseidet illetőleg.,ugyanis nem az én akaratom az irányadó egy családban....márha jól működik.
Márpedig nálunk igen.
Szóba került érintőlegesen ....de mindketten elvettették.
Így nem vagyok diktátor státuszu.
Csak egy férfi.
Kérj bocsánatot!!!
Ismét erre szólitalak fel.Ha nem akkor kevesebb vagy nálam...ha bocsánatot kérsz...akkor lehetsz majd később annyi mint Én ,vagy@File1208: vagy a kőműves és mérnők haverom.
Addig csak egy hisztis lázadó ugató kamasz vagy.....a szememben.
Tanulj tiszteletet,.....javadra fog válni.
Tehát???
Kérsz vagy nem?

8CyB4 2018.12.26. 13:14:55

@csakférfi: Egy pillanatig sem vagyom arra hogy hasonuljak hozzad. Sot, minnel szelesebb a szakadek koztunk, annal biztosabban tudom hogy jo iranyba megy az eletem.

Peter Götz 2018.12.26. 13:18:14

Lánczi - egyetemi rektor, ki mer vele vitakozni?- a fidesz egyik legfőbb ideológusa is megmondta:
A fidesz lényege a korrupció. azaz a lopás a Fidesz legfőbb politikája
" Amit korrupciónak neveznek, az gyakorlatilag a Fidesz legfőbb politikája."

korrupció=bűncselekmény
fidesz=búnszervezet

jajdehülyevagyok 2018.12.26. 13:22:37

Sok ilyen család van sajnos. A szociológus a társadalmat, a pszichológus az egyént teszi felelőssé, a közgazdász a gazdaságpolitikát, a pedagógus a családpolitikát, az orvos az egészségpolitikát. Komplexen egyik sem látja át. Jó tanácsokkal meg tele van a padlás.

csakférfi 2018.12.26. 13:23:09

@8CyB4:
A pénz nem minden.

"A nagy kérdés azonban még is az, amit a New York Times pedzegetett a karácsonyi esés kapcsán: mi lesz meghatározóbb a befektetők és gazdasági döntéshozók számára, a jó gazdasági fundamentumok vagy a politikai fejetlenség? Előbbi alapján nincs nagy gond, legfeljebb folytatódik a válság óta ismert alacsony növekedés időszaka. Utóbbi esetben viszont nehéz megmondani, mire számíthatunk."

index.hu/gazdasag/2018/12/26/tortenelmi_fekete_karacsony_az_amerikai_tozsdeken/

A pénzedet el tudják venni.Elinflálják,ellopják,..semmivé lesz.
MI marad akkor neked?
Nekem ott lesz a
kitartás...hűség...becsület...tisztelet...szerelem...munka...
Neked ezek híjján lesznek.Ezért leszel ....vagy kevesebb nálam,és másoknál.
Te azt gondolod örökös a békának a tó?

8CyB4 2018.12.26. 13:28:08

@csakférfi: Azt latom hogy hithu kommunista maradtal, de hogy kapcsolpdik ide a szeretet? Nem kell 'vennem' mert kapok, es azert kapom mert kierdemeltem es mert rengeteget adok. Lol

csakférfi 2018.12.26. 13:34:03

@8CyB4:
Sem nem kommunista sem nem hívő nem vagyok...

5Aki gúnyolja a szegényt, Alkotóját gyalázza, és aki a veszedelemnek örül, nem marad büntetlen. 6Az öregek koronája: az unokák, és a fiak ékessége: az atyák.
...
Van út, amely az ember előtt egyenesnek látszik, de végül a halálba vezet. 26A munkás önmagáért fáradozik, mert szája kényszeríti rá. 27A mihaszna ember gonoszul áskálódik, és ajka olyan, mint a perzselő tűz. 28Az álnok ember viszályt támaszt, a rágalmazó szétválasztja a barátokat is. 29Az erőszakos ember rászedi felebarátját, és nem a jó úton vezeti.

szentiras.hu/RUF/P%C3%A9ld16

"9

Aki tölt színültig:
jobb, ha előbb abbahagyja.
Aki túl-élesre fen:
élét hamar kicsorbítja.
Arannyal, ékkővel teli kamra:
megőrizni senkise bírja.
Kincs, gőg, rang egyszerre:
mekkora szerencsétlenség!
Alkotni, adni, majd visszavonulni:
ez az égi bölcsesség.

mek.oszk.hu/00100/00191/00191.htm

csak egy hisztis lázadó ugató kamasz vagy!
Semmit sem okultam belőled.....12 egy tucat belőled.
Offolok.

8CyB4 2018.12.26. 13:38:47

@csakférfi: Helyes, a legjobb amit tehetsz ha szepen visszahuzodsz az odudba, azzal sok kart nem okozol.

beste 2018.12.26. 13:50:22

@Lámlenge: egy számomra eléggé hiteles ember azt mondta egy szűkebb körben, hogy a rendszerváltás (számomra csak gengszterváltás) okozta kár nagyobb volt Magyarországnak, mint a II. világháború okozta károk és jóvátételek. (márpedig ő tudhatta, eléggé benne volt az akkori gazdaságpolitikában).
Véleményem szerint Antall József jó ember volt, de pocsék közgazda. Az akkori kormány élére egy kőkemény válságmenedzser kellett volna, mindenféle korábbi politikai befolyásolástól mentesen. No persze, ilyen ember nemigen létezett...

File1208 2018.12.26. 13:53:31

@8CyB4: szerintem fölöslegesen "ekézitek" egymást.

Egyrészről úgy gondolom, hogy a "csakférfi" értékrendjében vannak olyan dolgok, amit megfogadhatsz, de legalább is érdemes elgondolkodni rajtuk, másrészről pedig ez a felhívás bocsánatkérésre... ez nem csökkenti a köztetek lévő (feltételezett) generációs szakadékot.

Amit az első hozzászólásomban írtam, még mindig tartom: "Én egy idealista embernek gondolom magam (...ez az én bajom...)"

De idealistának lenni jó. És ez nem mazochizmus.

Proud Mary 2018.12.26. 13:59:45

@Etniez: szegény Anyukád éhen halna, ha azt kapná vissza amit befizetett.

8CyB4 2018.12.26. 14:06:25

@File1208: Ezek az ertekek alapvetoen a sajatjaim. A hatamra kovetkezo feliratott varattam sok sok eve 'Blood makes you related, Loyalty makes you family'. Ennyire fontos szamomra a bizalom, huseg, szeretet, a szeretteim jolete, biztonsaga. Fontos a figyelmuk es szamit az erdeklodesuk, rengeteget jelent ha ok jo embernek tartanak, es szemelyiseg formalo ereje van ha nem. De ennek semmi koze ahoz a dologhoz amirol ez az egesz diszkurzus szol. Terelesnek erzem, ketseegbesett vagdalkozasnak hogy a rengeteg kudarc es rossz dontes utan is legyen valami ami megorzi a szemelyiseged es epp elmed egyseget. Ezek nem ervek vagy tenyezok amiket szembe lehetne allitano a rideg valosaggal.

Én de genere Mi 2018.12.26. 14:09:25

@Viszlát és kösz a halakat:

És? Ez mennyiben magyarázza az általunk elkövetett stratégiai hibákat? A hibás szemléletet? A meggondolatlanságokat? A 30 centis falusi "kilátókat"? (S mindegy, épp melyik kormányunk.)
Aktuálisan: Mi a közjó a munkaidőkeret 36 hónapra emelésében?

A propaganda pedig nem érdekel. Egyik oldalé sem.
Az én szakmám nem a feltétlen hit. S a fizetett hit sem.

Észtország csak példa volt arra, hogy NORMÁLISABBAN is hozzá állhat egy állam a polgárai és cégei életéhez, deklarált (és betartott!) célként törekedhet akár azok életének megkönnyebbítésére is.

Semmiféle tételes összehasonlítást nem tettem a két ország között.
(Ha hasonlítgatni szeretnél, kezdd Szlovákiával, szomszéd, Budapestnél nagyobb, s romái is vannak.
Csehország, Lengyelország is jöhet. Végül is a V4-es társaink ők.)

Békés Karácsonyt!

beste 2018.12.26. 14:12:14

@File1208: ez egy remek megfogalmazás :)

csakférfi 2018.12.26. 14:13:16

@8CyB4:
Elolvastam.....
Nincs kedvem dedó-szinten társalogni.Az odumból.

@File1208:
:) :)

"8Elbukik, aki gazdagságában bízik, de az igazak virulnak, mint a lomb. 29Aki kárt okoz háza népének, szelet örököl, és szolgája lesz a bölcsnek a bolond. "

szentiras.hu/RUF/P%C3%A9ld11

41

Ha bölcs hall az út-ról,
megragadja és megőrzi;
ha tudós hall az út-ról,
megtartja, majd elveszíti;
ha okos hall az út-ról,
nem győz nevetni;
és nem erről az út-ról esik szó,
ha tán megérti.
A régi vers ezért mondja:
"A fényes út sötétnek látszik,
az út-on járó eltűnni látszik,
az egyenes út tévútnak látszik,
a magas erény szakadéknak látszik,
a nagy tisztaság szégyennek látszik,
a hatalmas erény kevésnek látszik,
a növekvő erény lopásnak látszik,
a szín-igazság hiánynak látszik.
A végtelen négyszögnek egy szöglete sincsen,
a végtelen edény készen soha sincsen,
a végtelen zengésnek hangja nincsen,
a végtelen képnek formája nincsen."
..

44

Rang, vagy élet: melyik főbb?
Kincs, vagy élet: melyik több?
Szerzés, vagy vesztés: melyik túlélhetőbb?
Aki sokat szerzett, sokat vesztett;
aki sokat gyűjt, több kárt szenved.
Aki megelégszik, kudarc nem éri,
aki megtorpan, veszély nem éri,
a maradandóságot éli.

mek.oszk.hu/00100/00191/00191.htm

"De idealistának lenni jó. És ez nem mazochizmus. ".....valóban nem mazochizmus.......hanem bölcsesség!
:) :) :)

File1208 2018.12.26. 14:17:30

... látod barátom, nem is gondolkodunk egymástól annyira eltérően (Blood makes you related, Loyalty makes you family)! Egyben azonban biztos lehetsz: hál-istennek nem voltak jelentős kudarcaim és rossz döntéseim. Ezért nem vagdalkozom kétségbeesetten, az elmém ép, és a "rideg valóságot" tudom a megfelelő módon kezelni. Sajnálom, ha a gondolataim félrementek...

csakférfi 2018.12.26. 14:22:50

Megtisztelsz a "barátom" kifejezéssel!
Bocsáss meg ha megsértettelek!
Ne haragudj!

:)

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.26. 14:33:11

@Etniez: "2vártam mikor jön az újabb ellenseg."

létom egy angol futárnak nem szükséges a néma értő olvasás képessége, elég ha írni tud

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.26. 14:36:28

@Buchhalter: Én ezt a kesztükyérdést úgy oldom meg, hogy nem használok kesztyüt, szoval pont nem érdekel, hogy a pécsi 15ért mit csinálna. A tényen nem változtat, hogy az általad felhozott példák nem váltanák meg az országot.

Etniez 2018.12.26. 14:45:42

@Viszlát és kösz a halakat: nem vagyok futár, harmadjára írom le. Beteg az agyad?

Nevem Senki 29 2018.12.26. 15:08:22

@Proud Mary:
Ez volt az összes hozzáfűznivalód a témához vagy van még ott, ahonnan ez is jött?

Buchhalter 2018.12.26. 15:32:27

@csakférfi: te kevered a szezont a fazonnal.A példa amit írtam ott a tanár kivitte az anyját dolgozni ,ahol a kora ellenére megbecsülik. Olvasási problémáid vannak és még mellé rugalmatlan ( ha égne a házad te inkább bent maradnál annyira szemellenzős vagy).

renaultfan 2018.12.26. 15:41:44

@Viszlát és kösz a halakat: Helló. Pedig igaza van. Apámnak egy munkahelye volt, onnan ment nyugdíjba. ( Neki még volt, én nem biztos, hogy ezt elmondhatom magamról) a rendszerváltás után első dolguk volt eladni egy olyan gyárat, amelyik mindíg is nyereséges volt és devizáért termelt. Akik éltek akkor, azok tudják ez mekkora dolog volt. A francia aki megvette első lépésben szétverte a gyárat... Ugyanis neki nem a termék kellett, hanem a keleti piac, ahove addig esélye sem volt belépni apámék gyára miatt. Ez csak egy példa, amiről első kézből tudok, de nyilván nem egyedi. Ez a csodálatos privatizáció tönkreb@szta az egész országot... A többi csak következmény.

csakférfi 2018.12.26. 16:18:31

@Buchhalter:
Szezont a fazonnal?
Mert Te azt állítod "gyávák vagyunk"....mert a gengszterváltáskor......stb.

Állítom.....hazugság.
Nem vagy gyáva pusztán azért mert itt maradtál.
Nem is értem...mire irkálsz nekem

"Ha égne a ház"......elképzelt helyzetben engem negatív szereplőnek tüntetsz fel.
Félre érthetted a neked címzett kommentemet.
Egyszer anno felvertek éjszaka,mert a szomszéd melléképülete lángolt.
Fogtam a slagot míg a tűzoltók kiértek.
A szomszédom anyja lakott benne és fával tüzelt a kályhában....lefeküdt aludni...a huzatszabályzó meg nem lett elzárva.
Az 52 év alatt sok mindenről mesélhetnék még.....de minek.
:)
Nem haragszom.....csak félreérthetted.
Nagyjából.
Nem vagyok.....meg nem is akarok "hős" lenni.
Csakférfi.

File1208 2018.12.26. 16:26:42

@renaultfan: igazad van. a rendszerváltás csak piacszerzés volt. Édesapád szerencsés volt, hogy onnan mehetett nyugdíjba, ahol az életét ledolgozta. Én egy - egyébként korrekt - multinacionális vállalatnál vagyok alkalmazásban, de nem áltatom, nem áltathatom magam azzal, hogy innen fogok nyugdíjba vonulni. Minden olyan idősebb kollégámnak akik a cégnél (illetve a jogelődeinél) töltötték ki az idejüket elmondtam, hogy mennyire szerencsések, hogy onnan mehetnek nyugdíjba, ahol ledolgozták az életüket. 15 éve itt is minden év vége para, vékony jég, megyek, vagy maradok... küldenek, vagy sem.

De ebbe simán bele lehet fásulni. Aztán már nem érdekelt... Ez egy állapot, amit vagy tudomásul veszünk, vagy nosza bele a szabad vállalkozói létbe...

Ja, nekem is volt egy Renault-om. Egy Kangoo. A gyerekeim abban nőttek fel, de én is nagyon szerettem.

csakférfi 2018.12.26. 16:41:00

@File1208:
Apám a rendszerváltáskor azt mondta "fiam visszajön a maszekvilág,majd jobb lesz ,mert megfizetik a munkát".
Akkor volt....89-ben 58 éves.
94-ben eltemettük.28 voltam.
Ha ezt megéri......akkor meg ebbe hal bele.
Gengszter váltás ,olajmaffia,szőkítés,Tocsik ügy,Postabank botrány...stb.
Kaya Ibrahim,Joszip Tot...még a Wikiben is megtalálható.
Én (mi) lennénk akik "tönkretettük a "szellemet"?
Nem hinném.
Hagytuk?
Ja....épp vállalkoztam...gyerekem született...házat újítottunk....
A volt osztálytársaim...általános,szakközepes...közül már néhánynak voltunk a temetésén.
Ez az élet.
Kell-e ennél jobb?
:)

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.26. 16:42:29

@Etniez: jóvanna nehéz túllépni azon, hogy féléve még a futárságodra voltál oly büszke

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.26. 16:44:28

@Etniez: azért az sokat elmond, hogy nem az értő olvasási képességed hiánya ellen tiltakoztál hanem a futárság ellen...

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.26. 16:47:50

@renaultfan: "Pedig igaza van." mármint abban, hogy a pécsikesztű meg cukorgyárak meg esetleg az ikarusz elég lett volna ahhoz, hogy az ország gazdagságba boruljon? Mert ez volt az állitás, nem az, hogy volt pár akár nyugaton is eladható terméket előállító kisüzem.

File1208 2018.12.26. 16:56:15

@csakférfi: "Hagytuk?" Nem hagytuk volna, ha lett volna bármilyen eszközünk. De nem volt. Én is "szültem" akkoriban (na jó, a feleségemé volt a balhé java), házat építettem, és mindazt a mocskot amit felsoroltál felháborodva néztem és éltem át. Én is reménykedtem abban, hogy "fiam visszajön a maszekvilág,majd jobb lesz ,mert megfizetik a munkát", de ez nem volt és nem lesz így. Nem, mert ilyen a kapitalizmus természete.

"Én (mi) lennénk akik "tönkretettük a "szellemet"?"
Biztos, hogy nem. De hogy ezt miért rajtunk kérik számon...?

Etniez 2018.12.26. 17:01:09

@Viszlát és kösz a halakat: persze, miután jót röhögtem azon, hogy te írod nekem, miután harmadjára írtam meg neked, hogy nem vagyok futár...
De negyedikre átment. Remélem.

renaultfan 2018.12.26. 17:02:30

@Viszlát és kösz a halakat: Félreérted. Ezek csak kiragadott példák. De beszélhetnénk arról is, hogy nincs rossz érzésed amikor szlovák Tibi csokit veszel? Engem pl. kurv@ra idegesít. Úgyanígy érzek a többi magyar termékkel is. Nem kiárusítani kellett volna az országot, hanem megpróbálni menteni ami menthető. Nem borultunk volna gazdagságba ebben én is biztos vagyok. De lehet, hogymost nem valamilyen német, angol, francia főnököd van, akinek semmi más nem számít, csak a profit. Félreértés ne essék, nem Alice csodaországából jöttem, 52éves vagyok. Éltem és dolgoztam abban is ebben is. Úgy gondolom egykicsit tudom miről beszélek.

renaultfan 2018.12.26. 17:04:50

@File1208: Renault Premium 19 tonna. Én nyertem :-))) Ne értsd félre, vicc volt ;-)

csakférfi 2018.12.26. 17:04:52

@File1208:
Jó kérdés.
Gondolom mert "bűnösök közt vétkes aki hallgat".
2000-ben én vágtam el a köldökzsinórt a fiam születésekor.
Basszus.....mondtam a dokinak "hímezzen bele rózsát" mikor varrta az exem gátsebét.....pesti szülészeten.
Volt humorom.
:)

File1208 2018.12.26. 17:07:12

@jajdehülyevagyok: nem is vagy az...! Bár én néha élvezem, hogy ha annak hisznek. Viszont a padlás az tényleg kezd megtelni..!

File1208 2018.12.26. 17:10:33

@renaultfan: ... ez tényleg "jó nagy dög". Nyertél. :) ... csak a gyerekülés, na az daruval?

renaultfan 2018.12.26. 17:14:20

@File1208: Hátfalas... majd kapaszkodik :-))) Egyébként 23 éves.

File1208 2018.12.26. 17:22:38

@csakférfi: Nem. Azt hiszem rá jöttem. Kell egy bűnbak (generáció)? Ezek szerint ezek mi lennénk? De miért? Nem gondolom, hogy megérdemelnénk.

Soha nem voltunk olyan pozícióban, olyan helyzetben, soha nem adatott meg az igazi lehetőség arra, hogy érdemben beleszóljunk az ország dolgaiba. Elmentünk szavazni négyévente. Erre, vagy arra a pártra tettük le a voksunkat, de azért mind tudtuk, hogy érdemi javulás nem lesz. Valljuk be: nem valamire szavaztunk, hanem mindig valami ellen.

File1208 2018.12.26. 17:23:21

@csakférfi: Nem. Azt hiszem rá jöttem. Kell egy bűnbak (generáció)? Ezek szerint ezek mi lennénk? De miért? Nem gondolom, hogy megérdemelnénk.

Soha nem voltunk olyan pozícióban, olyan helyzetben, soha nem adatott meg az igazi lehetőség arra, hogy érdemben beleszóljunk az ország dolgaiba. Elmentünk szavazni négyévente. Erre, vagy arra a pártra tettük le a voksunkat, de azért mind tudtuk, hogy érdemi javulás nem lesz. Valljuk be: nem valamire szavaztunk, hanem mindig valami ellen.

File1208 2018.12.26. 17:27:09

@renaultfan: Vigyázz magadra, jó nagy vas .Hogy szokták mondani: "Széles utat"? Így jó...?
23 évesen a Himaláját is... de a Kangoo 1-3 éveseket cipelt.

File1208 2018.12.26. 18:00:42

@Etniez: Sajnálom. Elmentél, megértelek. Pedig ha egyel több értelmes ember maradna itthon..
Igen. Elmenni biztosan nehezebb... A döntés mindenképpen.

Brix 2018.12.26. 18:06:58

A blog írója a jelenleg hatalmon lévő rezsimmel leginkább szemben álló : kádári kisember -átlagpolgár társadalmi rétegbe tartozik, lelkileg mindenképpen, ha már anyagilag nem is biztos.... Az elmúlt 30 évnek sajnos éppen ez a társadalmi osztály volt a legnagyobb vesztese, hiszen a rabló privatizációból kihagyták: dolgozó kuponok helyett a főnök csaklizta el az állami vagyont... Ezt követően a gazdasági pangás évei , megint nem kedveztek ennek a társadalmi osztálynak: a szoclib kormányoknak nem nagyon volt lehetősége béremelésekre, mivel az ország még gazdasági és szerkezeti átalakulás éveit nyögte...A Fidesz-kormányok meg eleve ellenségesen néztek rájuk , mint a baloldali pártok legnagyobb támogatóira , így megkapták felső középrétegnek kedvező közteherviselést , majd a 2. Orbán-kormány , alkotmányosan is szentesítette az állampolgári jogok szűkítését: az állam már csak "törekszik " bizonyos szoc. feladatokra, nem kötelessége biztosítani...
Ma sincs ez másképp: a kormány munkavállaló-ellenes politikát folytat, hiszen olyan lehetőségeket biztosít a nagytőkéseknek a túlóra törvénnyel, amellyel sérti a munkavállalók jogait. A vállalati tanács majd szépen aláírja a menedzsmenttel az új kollektív szerződést , tojnak az egyszerű munkás véleményére, így lehet túlórázni évi 400 órát- ami már az egészséget is veszélyezteti....Vidéken, ahol azért még mindig kevesebb a lehetőség, az emberek- főleg az idősebb , kevésbé képzett korosztály - nem fog ugrálni és "önként " belemegy mindenféle kierőszakolt túlmunkába....Most is az van,- sajnos- Orbánék csak a meglévő állapotokat szentesítették a törvénnyel.... DE, bármit csinálnak: a jövőben még nagyobb lesz a munkaerőhiány. mert a mostani 50 -es korosztály-azok akik még mindent elfogadnak tiltakozás nélkül- elmegy nyugdíjba ( bár a korhatárt is folyton emelgetik...) Az új, nyelveket beszélő , fiatal korosztályok meg már nem fognak /akarnak kevés pénzért , elnyomó törvények mellett dolgozni...Orbánnak meg fog bukni az olcsó munkaerő extenzív használatára alapozott összeszerelő-üzemcsarnok ország gazdasági modellje!

bpbp78 2018.12.26. 18:13:54

Nagyon jó írás! Eszembe juttatta a saját gyerekkoromat. Látva a szüleim, később, apám halála után (39 évesen ment el) anyukám gürcölését eldöntöttem, hogy ha megadatik, akkor tanulok, hogy nekem ne ilyen életem legyen. Anyukám meg is teremtette nekem is a továbbtanulás lehetőségét, ahogy a posztolónak is, de a mai napig emlékszem, hogy anyukám vagy szenteste, vagy szilveszterkor nem volt otthon, mert menni kellett dolgozni. Ezen felül másodállásban varrt...éjjel, ha nappal dolgozott és nappal, ha éjjel dolgozott...

Nagyon büszke vagyok rá és hálás, hogy nekem nem ezt az utat szánta. De most is nagyon sokan élnek így, akiknek nincs is lehetősége az utódjainak megadni a kitörés lehetőségét.

Írták itt egy páran, hogy megérdemli a posztoló, hogy nincs fája, meg hogy így érez...ilyet csak az írhat, aki sose tapasztalta ezt a fajta életet...szép gyerekkorom volt, de azért azt megélni egyáltalán nem kellemes, hogy anyukám hazahozta a fizetését, majd a csekkeket összeszámolva, ha mindent feladtunk volna, akkor nem marad a hónapra semmi pénzünk....ez a mai napig meghatározza az életemet.

renaultfan 2018.12.26. 18:27:33

@File1208: Igen, köszönöm. Bár a munkámból kifolyólag én nem tartozom a túlóra hatálya alá - rendelet szabályozza a munkaidőt - abszolút egyet tudok érteni Brix - el: ennek az egésznek az igazi vesztesei a mi korosztályunk. Amikor még " tetterős " fiatal voltam, nem nagyon volt lehetőség kimenni. A tűzhöz sem álltam közel, most meg 50 felett nem igazán vonz a külföldi munka... Talán a fiam. Viszont át tudom érezni azok haragját, akik a hatalmon lévő nyiltan és pofátlanul lopó kormányzat ellen megy az utcára... Nekem is volt olyan főnököm, aki " tök jó fej " volt... aztán amikor lelépett a fizetésünkkel, akkor csak pislogtunk. Alapvetően nem vagyok rosszindulató, de szívesen venném, ha rárohad műanyag lakat.

Exploiter 2018.12.26. 18:35:54

Büszkeség, becsület, tisztesség, kitartás.
Ja.
Az előző generáció abban tévedett, hogy ennyi elég. Az új generáció abban téved, hogy ezek nem kellenek.
Ha csak ennyi van, kiváló rabszolga leszel. Ha ez nincs, akkor meg szar ember.
Kell még egy pár dolog mellé: harag, cél, lelkesedés, kíváncsiság. Egyelőre valószínűleg a düh is előre mozdítana ezt azt.

csakférfi 2018.12.26. 19:04:41

@bpbp78:
@File1208:
Most így......50-enen túl filózgattam.
Ha anyósom is lerobban,így apósomat is meg őt is ápolni kell.
Valamelyokünknek "ugrott" a munkahely.
Ketten megbeszéltük a nejemmel....én leszek a "szerencsés".
Mivel Ő jobban keres,meg ha apósom elesik...kb 90 kg....csak én birom felsegíteni.
Gyakorlatilag oda kell költözzek.
Meg a nejem is. Néhány utcára tőlünk.
Szóval filóztam
.......én anya nélkül nőttem fel...3 évesen elváltak apámnál maradtam.
Most "kapok" egy másikat....anyósomat.
Rendes,kedves asszony.
Szóval a "élet" mindig helyrehozza azt amit mi emberek elrontunk.
Legalábbis igyekszik!
:) :)

zuu69 2018.12.26. 19:09:04

@csakférfi:
@Buchhalter engem idézett, ő nem vádolt téged gyávasággal.

Gyerekeket nevelek, szülőkről gondoskodom, küzdök és nem panaszkodom.
Teszem a dolgom, azt, amit a lekiismeretem diktál. Ők az elsők, minden más csak ezután jöhet.
De ez így természetes. Erre senki ne legyen büszke. Ez a belépő szint.

De.
Ha a gyerekeim ugyanazokat az elb...ott köröket futják mint a nagyszüleik vagy a szüleik ebben a k...a országban, akkor talán jogos lehet a kérdés: valóban megtettem-e MINDENT a gyerekeim és az unokáim boldogsága érdekében, vagy csak a saját, örökölt sémáimat adtam nekik útravalóul.
Utóbbihoz bőven elég ha gyávák vagyunk.
Ahogy korábban írtam, én is ide tartozom és nem érzem magam hősnek.

A változtatni akaráshoz azonban igenis kockázat, bátorság kell.

renaultfan 2018.12.26. 19:32:06

@zuu69: De amit a lelkiismereted diktál, azokat az értékeket Te átadtad nekik, tehát van egy pozitív alapjuk. Sok megjegyzést olvastam, hogy a gyerek olyan lessz, amit a szüleitől lát. Ha Nálatok ezt látja, olyan rossz már nem lehet. De egy idő után Nekik kell dönteniük arról, hogy tovább építik ezeket az értékeket. Ha elindulnak egy rossz irányba, még mindíg tudsz tanácsot adni... hogy megfogadják-e? Azt úgyis csak a jövő dönti el.

kvadrillio 2018.12.26. 20:01:44

magyaráza máááá meg nekem valaki, méééér kölll minden évben karácsonykor a resszkessetek betörőt jáccatni ??????? kijafasznak teccik ez ennyire ???!
Nem ismerne rá a Reszkessetek, betörők!-ben látott anyukára

Catherine O'Hara játszotta a kis Kevin anyját. 28 év elröppent.

BASSZAMEG !

renaultfan 2018.12.26. 20:20:34

@kvadrillio: Régi vicc nincs. Csak öreg emberek. Egy újszülöttnek minden vicc új... :-))

histar007 2018.12.26. 20:56:14

Valóban fájó lehet az ünnep úgy, ahogy a posztoló megírta. Csakhogy az egészért kit is lehet hibáztatni? A szocialista ipart, ami munkát és megélhetést bár adott, de előrejutást mégsem? A rendszert, ami megszorítástól megszorításog tartott és mindig csak ígérte, hogy jobb lesz? A munkát magát, hogy elfárad és törvényszerűen el is kopik benne az ember? A tudatos életvezetés hiányát, ahol az ember csak a leffontosabbra, a családjára nem figyel oda? Az egészségtelen életmódot, ahol nem elég a munka de minden más egészségrombolóra szükség volt? Esetleg az ország a hibás, mert ilyen sors csak a magyaroknak jut? Vagy a kormány, mert mindig a kormány a hibás?
Menj ki tüntetni, ha adventkor a hidegben ehhez van kedved. Gyakorold a jogaidat. Mondjuk azt nem értem, hogy a liberális gondolkodók miért akarnak ennyire beleszólni az egyén életébe és miért akarják megmondani, hogy ki mennyit dolgozzon. Tudtommal ez az egyén önálló döntése. Ahogy a munkahelye megválasztása is. Van az a közhely, hogy nincs lehetetlen, csak tehetetlen.

Nevem Senki 29 2018.12.26. 23:25:04

@Proud Mary: ... és boldog új évet!

Alick 2018.12.27. 00:20:53

Az évi 400 órás túlóra keretet az Európai Gittegylet találta ki. Viszont a fejlettebb országokban erősebbek a szakszervezetek is, de sajnos nálunk nem ez a helyzet.
Csaknem 30 éve az lett volna a progresszív rendszerváltás, ha a politikai pártok potenciáljait erősen visszanyesték volna, ugyanakkor az önszerveződő szakszervezetek jelentősen megerősödnek.
Csak hát ez a magyar népi alattvaló-tudatból nem megy...

felső határ nincs 2018.12.27. 02:52:22

@Alick: Ha erosek lennenek a szakszervezetek, a kutya nem fektetne be keleteuropaban

Az evi 400 oras tuloramaximum nevetsegesen alacsony Europa mind2 vetelytarsanal, az USAban is Kinaban is, lesz az meg magasabb itt is

Törpvadász 2018.12.27. 03:55:30

@histar007: Sajnos ez igaz Budapesten és egyes nagyvárosokban. De nem igaz vidéken, kis településeken, ahol 1-2 munkáltató van, eladhatatlanok az ingatlanok és akkor hova is menjen a szerencsételen melós??? Esélye sincs megszökni, váltani és változtatni.Semmi.

csakférfi 2018.12.27. 05:22:18

@zuu69:
Elbaszott körök?
Belépő szint?
Bakker.........sorsokról beszélünk.
Kurva ország?
Hősködni vagy rabszolgának lenni?

"19 Ha eldobják az okosságot, a tudósságot, akkor lesz a nép százszor áldott. Ha eldobják az erkölcsöt, a méltányosságot, gyermeki tisztelet, szülői szeretet vezeti a sokaságot. Ha megszüntetik a ravaszságot, a hasznosságot, nem lesznek többé tolvajok, betyárok. Három jele a kevés-bölcsességnek. Mutassák meg az ember-népnek az egyszerűséget, az épséget, hogy az önzésnek, az epedésnek vessenek féket."
Lao Ce

Ennek a gyerekeink......"hála" a kollektív társadalmi tudatnak....fényévekre vannak.

Zuckenberg talán nem rabszolga?
Óóó.....dehogynem.
:) :)