Mindenkinek van, de senki sem kíváncsi a másikéra

A Vélemény Olyan, Mint a S...

A NER markában a Telekom is?

2018. november 02. - ATorzAtka

A Nemzeti Együttműködés Rendszere túlságosan rátelepedett a „szabad” versenypiacra és nagyüzemben zajlik a jól prosperáló cégek kisajátítása. Ez a VOX újságírójának akkor új volt, a magyar rendszeren edződött, a szemüket fülüket nyitva tartó embereknek kevésbé. A nagy külföldi multikat máshogy vegzálják (hisz elvenni nem olyan egyszerű), például a bankokkal folytatott hadjáratban, vagy amikor megpróbálják helyzetbe hozni a CBA-t a többi kereskedelmi lánccal szemben. Sajnos azonban, amibe beleavatkozik, vagy amire ráteszi a NER az enyves kis kezét, az előbb utóbb elszaródik. Ékes példája ennek a szemétkezelés körül kirajzolódó botrány, vagy a veszprémi kézilabda leépülése, vagy a vidéki újságok mélyrepülése. Most a Telekom legújabb reklámkampánya esett áldozatul. Erről van szó. Tipikusan magyar. Nem hagyott nyugodni, hogy jöhet ki egy ilyen silány, érthetetlen, minden eredetiséget nélkülöző reklám egy a kommunikációjára mindig nagy gondot fordító, profi multinacionális cég kezei közül. Ráadásul annyira magyarkodó, hogy inkább illene a pécsi sörfőzdéhez mint a Telekomhoz. Utánakérdeztem és legnagyobb (költői túlzás) meglepetésemre a NER bukkant fel. Ahogy a spot is mondja, a MOST-generáció dönti el mi a tipikusan magyar. És ez bizonyan tipikusan magyar történet, nem sztereotípia. telekom.jpg

Bevezetés

A Fidesz és kormánya nagy hangsúlyt fektet a kommunikációra, a hatását tekintve jól csinálják, amit csinálnak, hisz 2/3-ot nyernek, a mikéntje már ízlés kérdése. Viszont nem elégszenek meg annyival, hogy a kormányzati kommunikációt a kezükben tartják. Egyel lejjebb az állami vállalatoknál is jelen vannak strómanokon keresztül. Sokáig a Kuna Tibor féle Trinity, Young and Partners, Young and Trinity voltak a haszonélvezők. Ők csináltak minden munkát, ami állami vállalatokhoz volt köthető, MVM-es reklámkampányok, EB falumeg ki tudja még mennyi minden.

Aztán Tibor egyik napról a másikra (legalábbis külső szemlélő számára) kegyvesztetté vált, a kommunikációs birodalma pillanatok alatt omlott össze és Tibor, aki Istentől eredeztette sikerességét, pillanatok alatt a bíróságon találta magát áfacsalási ügyben. A hatalmas szervezet szétszéledt, a munkák befejezetlenül abba maradtak. Ez az egész seperc alatt zajlott le. Hogy mi volt a valódi ok, csak ők maguk tudják. A lényeg a végeredmény. Kiesett a pixisből.

Nem kellett sokáig várni, hogy felbukkanjon az új királyi beszállító. Sokáig Mészáros Lőrincet tették meg befutónak a tippelők, aki pár éve (2016 végén) kezdett reklámügynökségi építkezésbe Printimus néven. De erről manapság keveset hallani. Helyette viszont feltűnt a színen egy addig másodhegedűs, a Lounge. Ez a reklámügynökség 2015-ben kerül először igazán a figyelem középpontjába, a gyűlöletkampányban játszott szerepével. 2018-ra mára Lounge lett az új Trinity, az index, pedig egy elég jó kis portrét közölt vezetőjéről Balásy Gyuláról.

Fel is szippantották egy részét azoknak a „szakembereknek”, akik nem hánynak hupililát attól, hogy a kormányzatot kell szolgálni, nem csömörlöttek meg a Trinityben (azt beszélik elég nagy volt ott a fluktuáció) és nem kellettek sehova máshova. Új ügynökségi márka, hellyel közzel ugyanazok az emberek és ugyanaz az ügyfélkör. Hopp vagy mégsem!

Mutassuk meg, hogy a piacról is megélünk!

Amikor megláttam a bevezetőben is említett förmedvényt, amivel a Telekom kijött a minap, ami kilóg mind magyarkodó koncepcióját, mind tartalmát, mind minőségét tekintve az eddigi Telekom kampányok közül, nem hagyott nyugodni, hogy mi történhetett, mert nem ezt szoktuk meg. Pillanatok alatt kiderült, hogy ezt nem a szerződött partnerükkel készítette a Telekom, hanem a királyi beszállítóval a Lounge-al (aki nem mellesleg épp most kezd bele a nemzeti konzultáció népszerűsítésébe is)

Egy valamire való szakember büszke a munkájára és biztos nehezére esik elviselni, amikor azt vágják a fejéhez, hogy csak a NER miatt olyan sikeres, meg hát nem is baj, ha azt a látszatot keltik, hogy nem csak az államot, de piaci szereplőket is kiszolgálnak. Ez lehetett az alap motiváció, amikor a Lounge kitalálta, hogy piaci szereplőknek is dolgozni fog és így jöhetett létre az említett Telekom kampány. Csupán pár apróság csúszott félre. Az egyik, hogy szar lett, színvonaltalan és teljesen testidegen. És hát, ami fontosabb, csak félig igaz, hogy piaci munka. Ugyanis nem annyira küzdöttek meg ezért a melóért, inkább NEReskedtek.

Általában reklámügynökséget a multik tenderen választanak, akivel hosszabb ideig dolgoznak együtt. Érthető. A márkakommunikáció fontos dolog, nem lehet ad-hoc projektekkel építkezni. Bevett gyakorlat olyan cégeknél, ahol sok a kommunikációs munka, hogy nem egy, hanem több ügynökséget választanak ki, akár részfeladatokra, akár arra, hogy projektenként tendereztetik őket. Ennek az az értelme, hogy leegyszerüsödik a beszerzési folyamat, és a márkán dolgozók hosszú távon jobban megismerik azt, amivel dolgoznak.

Gyorsan kiderült, hogy a Telekomnál is van két tenderen választott ügynökség (ha minden igaz, akkor egy MITO nevű magyar ügynökség, és egy DDB nevű nemzetközi), akiket versenyeztetés után választottak. Megnézve a honlapokat profinak tűnnek és komoly nagy márkáknak dolgoznak hosszú évek óta. És akkor most jön ez a Lounge, ezzel a kampánnyal. Egy harmadik szereplő, akinek semmi híre nem volt előtte a Telekom háza táján, mégis behúz egy ilyen kampányt.

Tenderről ennek a szpotnak a kapcsán, szakmabeli ismerőseim nem hallottak, nem tudtak róla, hogy újabb ügynökséget keresnek a fent említett kettő mellé. Egy ekkora ügyfél biztosan megmozgatná a piacot, kizárt, hogy a szakma ne mozdulna rá és ne menne híre. A Telekom nem keveset költ, jó munkákat lehet csinálni, ráadásul referenciának is elég jó. Na ez utóbbi az, ami miatt valószínű a Lounge megmozgatta a kapcsolatait. Kell a piaci referencia, hogy azt lehessen mondani „mi nem csak az állam csecsén élősködünk”. Kár, hogy ezt már senki nem fogja elhinni. Az meg még nagyobb kár, hogy egy ilyen nívós márkát elsilányítottak a csapnivaló munkájukkal. Az pedig, hogy ez megtörténhet egy Telekom háza táján még nagyobb szomorúsággal tölt el. Kérdés, hogy „csak” egy megfelelő pozícióban lévő vezetőt „kértek meg”, vagy rendszer, értsd kormányzati szinten „ajánlották” a lounge-ot.

Úgy látszik a NER már mindent, tényleg mindent a magáénak gondol. A kis gömbőc szépen felfal mindent. Nem túl jó jel ez. Főleg annak fényében nem, hogy a rendszer fenntartásához sok pénz kell, az EU-s források meg hamarosan megcsappannak. Úgy látszik jön a következő szint...

Tipikusan magyar!

Extra érdekesség:

A Lounge, a gyűlöletkampányt a munkájával támogatta, folyamatosan részt vesz a kormányzati propaganda megvalósításában, a Telekomnak készített reklámkampányában szerepeltet egy „migránst”. Káfia Mhdi egy szomáliai menekült, aki tizennégy évesen menekült el hazájából, egyedül, embercsempészek segítségével. Hosszú és keserves utat járt be, amíg négy évvel ezelőtt megérkezett hozzánk. Ma már tökéletesen beszél magyarul, leérettségizett. (Nem mellesleg a Marie Claire címlapján is szerepelt)

Ha ez a Telekom kérése, akkor grat a hack-hez. Ha a Lounge saját ötlete, akkor nem lennék a helyükben, amikor megkérdezik tőlük Rogánék, hogy ezt így hogy. Vagy ennyire elvtelenek és a pénzért mindent?

telekom2.jpg 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://voms.blog.hu/api/trackback/id/tr4014340053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

naivugyfel 2018.11.04. 12:05:42

Köszönöm ezt az írást, egyetértek, amikor először láttam, rögtön ugyanilyen gondolataim voltak. Sajnálom a Telekom-ot, hogy ilyenhez asszisztál és égeti magát. Én eddig sem voltam túl jó véleménnyel róluk, de még azért van hova süllyedniük.
Külön kiakasztott a gördeszkával (felteszem más) Dáciájának motorháztetejére ugratás a benzinkúton. Nyilvánvalóan durván sérül a motorháztető ettől. Akkor most ez lenne a követendő példa? Ilyen a magyar? Ezt szeretné a MOST (NER) generáció? Ha igen, akkor kívánom nekik, hogy mások ugrassanak gördeszkával az ő autójuk motorháztetejére, de ha már ott vannak, ne álljanak meg ott: rögtön adja magát a szélvédő meg az ablakok beverése kővel, úgy az igazi a buli :-) De ha esetleg fel is gyújtják a kocsit, na az lenne igazán magyaros, fiatalos, korszellemhű (ld. Franciaország, zavargások a külvárosokban), Schmitt Mária még meg is indokolná, hogy szerinte ez csak az 56-os virtus továbbélése, az igazi mai magyar érték... :-)

szepipiktor 2018.11.04. 13:20:32

Te most költöztél haza? Vagy kómában voltál?
A T sok éve NER kompatibilis!
Az ákos-ügyet követően előbb megfenyítették, majd állami megrendelésekkel és inkorrekt előnyökkel működtetik ma is.
Ez nem mostani téma, a T eleve nem volt tisztességes, ma pedig már szinte "állami" szolgáltató.
Hirtelen lett pénzük a 10 éves lemaradásuk lefaragására is, és ugye az origo is utána került kormánykézbe,
Ezért nem igazán értem, mi változott, ami cikket érdemelt?

Minden ballib bérretteg 2018.11.05. 08:32:56

Hát igen. Ha valahol felhíják a figyelmet a magyarokat lejárató suttyó ballib hazaárulók munkásságára, akkor ott tutira valami nincs rendben.

A Soros seggnyaló poszt írója szerint persze, ahol a magyarok földbedöngölése a természetes, és kívánatos.

Exploiter 2018.11.05. 08:51:50

A T mindig is jóban volt a kormánnyal.
Szerinted hova megy jópár milliárd az eu-s innovációs pályázatokból, ha nem a németekhez?

Vipera01 2018.11.06. 12:57:06

Jó írás, bár a szerző (aki nyilvánvalóban balliberális) abban téved, hogy ez a mostani Telekomos reklámvideó nem "magyarkodó" hanem épp az ellentéte: magyargyalázó.