Mindenkinek van, de senki sem kíváncsi a másikéra

A Vélemény Olyan, Mint a S...

X- A rendszer kritikája

2018. november 01. - ATorzAtka

Mit csináljon az ember a négy napos hétvégén miután letudta a temetői kört? Nyilván menjen el moziba. Legalábbis én így tettem, megnéztem az „X-a rendszerből törölve” című filmet és nem bántam meg. Nagyon nem. Ez a film, nem csak szórakoztató és végtelelenül profi, hanem egy aktuálpolitikai utalásokkal teli társadalomkritika. Legalábbis nekem. Percekig ültem a film után a moziban és azon morfondíroztam, hogy a Magyarországon ismeretlen profizmus miatt vagyok letaglózva, vagy mert még nem láttam olyan hazai filmet, ami ennyire intelligensen állítana tükröt a magyar társadalom és politika elé. És nem görbe tükröt, hanem kellően és nem zavaróan szájbarágós, okos intelligens tükröt. Sokat gondolkodtam a film közben és utána is, hogy ez vajon a magyar valóság által inspirált mozifilm, vagy inkább egy mozifilm, ami a magyar valóságot mutatja be egy roppant szórakoztató és lebilincselő történeten keresztül. Utóbbira szavazok. Ha még nem tetted, menj el és nézd meg! Utána meg gyere vissza és olvasd el, mi róla a véleményem. Azért a film megnézése után javaslom az olvasást, mert kattintás után spoilerezek, és nem akarlak befolyásolni. A filmet szűzen (nem úgy) érdemes megnézni!.

Képtalálat a következőre: „x a rendszerből törölve”

Magyar filmeket általában nem választok, mert szerintem annak ellenére szarok, hogy sokszor van bennük ötlet. Valahogy mindig olyan magyarra sikerülnek. Legutóbb Goda Kriszta filmje a „Kaméleon” volt nálam a „majdnem” kategóriában, de sajnos az is a végére elfáradt, leült, elvesztette lendületét és kiszámíthatóvá vált.

Offtopic: Ha már Krisztát említettem, rá most nagyon haragszom, hogy elvállalta a „Teljesen idegenek”remake-jét. Nem is értem minek. Az a film úgy tökéletes ahogy van, azon csak rontani lehet és az előzetesét meg a címét tekintve – BÚÉK – ez meg is történik. Aki még nem látta nézze meg az eredetit. Zseniális.)

Volt a Szabadság Szerelem anno, ami közelítette azt, amit a szórakoztatóipartól elvárnánk, valszeg Andy miatt, de valahogy az sem lett az igazi. Talán azért, mert túlhájpolt celebszínészekkel forgattak. És ez utóbbi az, ami minden magyar filmet megöl (többek között). Mert ezek a színészek (Csányi, Dobó, Schell, Oroszlán, Szabó, Pindroch, Fenyő, Hujber, Rudolf és még sorolhatnám) minden filmben ugyanazok. Lehet, hogy színpadon jók, de a vásznon nem. Szerintem ők nem filmszínészek, annyira meg nem jók, hogy elhitessék velem ennek ellenkezőjét. Én nem szeretem őket. Kicsit kezdenek olyanná válni nekem, mint a Kern, Gálvölgyi, Bajor, Hernádi időszak. Uncsik, jellegtelenek és minden filmjük átlagos. Az Oscarjelölt magyar filmeket meg azért nem sorolom ide, mert azok meg művészkedések, amik a legkevésbé sem szórakoztatnak engem.

Akik viszont ebben a produkcióban szerepelnek, egytől egyig elhitették velem a szerepüket. A színészi játékukra nem lehetpanasz, ezt hál istennek minden kritikában meg is írták, ezért a dícséretet nem folytatom. Viszont egy valakit külön említenék, aki egy kicsit kilógott a sorból: Molnár Áron. Neki nem hittem el az alakítását, nem hittem el, hogy egy ilyen „keménycsávó”. El is gondolkodtam rajta, hogy miért ő kapta ezt a szerepet. Aztán rájöttem, az ő szerepeltetése, mint rebellis rendszerellenes lázadó, egy aktuálpolitikai utalás. Bravó, zseniális húzás, így már el is fogadtam annak, akit alakít. Ha nem tudod ki ő katt ide.

Ez a hangzatos cím (X- A rendszerből törölve) felkeltette az érdeklődésemet (na meg a traillerek), ezért gondoltam, hogy beülök rá. A fent említett okoknál fogva nagyon előítéletes voltam és féltem, a cím is nagy mellélövés lesz, amolyan „mondjunk nagyot”, vagy „jobb nem jutott eszünkbe” esetleg „rágjunk szájba dolog”. De ezeknél nagyobbat nem is tévedhettem volna. A cím is telitalálat, és még csak el sem hangzik a filmben. Hurrá! 

Ujj Mészáros Károly ezzel a filmmel odabaszott. Csinált egy rohadt jó mozit, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Nem vagyok filmesztéta sem szakmabeli, hanem úgy hívnak célközönség. Én vagyok az, aki fizet a jegyért és ezért bizony megéri. A filmkritikusok kritizálják csak a filmet, ahogy az index is megtette. Érdemes azt is elolvasni, már csak azért is hogy vitába szálljak vele. Ezt írja:

„Egy erkölcsös, tisztességes világ fordítottja ez, amit az X már szinte a nevetségességig sulykol belénk azokkal a képekkel, amik a ködös, szmogos, hajnali Budapestet fejjel lefelé mutatják. Budapest egyébként gyönyörű és elsőre, másodjára, harmadjára megrázó így nézve, de amikor már minden jelenet között ezeket látjuk, akkor belefásulunk.”

Nos nem hozzáértő jegyvásárlói és a politika iránt aktívan érdeklődő szemmel, a fenti mondat nagyon félrevisz. Én pl. nagyon nem fásultam bele, sőt vizuális orgazmust éltem át, nekem jöhetett volna még pár ilyen kép. Ami pedig az idézett bekezdés első felét érinti. Nos ez a fordított világ épp napjaink Budapestje és Magyarországa, vagy ahogy köznyelven említjük: Abszurdisztán. Ennek találta meg UMK a tökéletes vizuális megfelelőjét, itt minden pont máshogy van, mint ahogy lennie kellene. Vagyis az a Budapest, amit bemutat, korántsem egy alternatív Budapest, hanem a kőkemény valóság.

És ez a valóság átjön a film minden egyes pillanatában. Kezdve onnan, hogy a Politikus csimóták előnyt élveznek, ők bármit megtehetnek a hétköznapi emberekkel szemben. Vagy, hogy az igazgató asszony szívességért cserébe felajánlja, hogy elsikálja az ügyet a gyerekek között (és ezt sem ilyen szájbarágósan). Tökéletesen valósághű a rendőrfőnök, aki a politikai hatalomtól félti a pozícióját, ahogy a korboncnok beszólása is, amikor fővárosi felsőbbrendűségét kéri ki, azzal a mondattal, hogy: „vidéken nem tanult jómodort?”. 

Csontig hatoló valóság a tévéből jövő politikai hirdetés, ahol az aktuális miniszterelnök az ország és a családok védelméért kéri a szavazatot, ahogy a bújtatott propaganda is feltűnik, egy gyors átkötő snitten a híd alatt egy pillanatra felbukkanó felfestett vezér képével. A patkányos vágóképet sem tudom máshogy értelmezni, mint aktuálpolitikai utalást. 

(Na innentől igazán spoiler!)

A főszereplő egy lakáshitelproblémákkal küszködő közalkalmazott, aki panelben lakik és akinek ráadásul egyszer a főnöke a fejéhez vágja, hogy ha nem úgy csinálja, ahogy kéri, akkor másnap új munkát kereshet. Hát mi a rögmagyar valóság, ha nem ez? Annál szájbarágósabban pedig ki sem fejezhetnék a film készítői, hogy ez az egész aktuálpolitika, minthogy egy mondat erejéig szóba kerül az olajügy (nem nagyon kell ezt magyarázni), illetve, hogy az egész sztori ügynökaktákról szól, amiben no lám a miniszterelnök is érintett.

Ahogy az is a napi történesekre tett utalás, hogy a gyilkos a helyszíneken olyan üzeneteket hagy, ami a mindennapjainkról szól (korrupció, hatalommal való visszaélés stb.) A sajtótájékoztatón, hogy hogy nem a mikrofonok pont úgy néznek ki, mint egy napjainkban zajló sajtótáj mikrofonjai. A színek (szembetűnően a köztévés lila), a logok, mind emlékeztetnek valamire. Szerintem a Moszkva téri metrókijárat üvegfelületén visszatükröződő postapalotás kép is egy utalás arra mi zajlik az életünkben, de ezt lehet már túlgondolom.

Az, hogy a rendőrpalota önmagát játsza, hogy a helyszínek valóban léteznek, és nem a fantázia szülte őket (pl 1125 Óra út 17, még az irányítószám is stimmel) csupán arra erősítenek rá, hogy amit látunk az akár meg is történhetne. Vagy ami még rosszabb meg is történik, és itt nem a gyilkosságokra gondolok, hanem minden másra. Ezért is gondolom, hogy inkább egy mozifilm, ami a magyar valóságot mutatja be egy roppant szórakoztató és lebilincselő történeten keresztül. 

A részletek kidolgozása lenyűgözött (legalábbis első nézetre). Egyszerűen szemet gyönyörködtető, hogy mennyire odafigyeltek az apróságokra, pl amikor a hosszan haldokló Kulka szája sok snittel azelőtt már ki van száradva, hogy elkúszik a WC-ig inni. Ahogy a nyomozás során feltűnő esti hírlap logo is valós, vagy a rendszerváltás előtti cégnévhez tartozó logo is korhű (és még ráadásul kártyanaptár is).

De, ami a legfontosabb az a film üzenete. Nem vártam egy magyar krimi-thrillertől, hogy üzenetet is hordozzon, az X mégis megtette. És ahogy ezt csinálja, az (tudom sokszor használtam et a szót) de zseniális. Már a film közepe felé, felteszi a kérdést: Mit ér az élet igazság nélkül? Akkor azt hittem, hogy ez csak a főszereplő kislányának sztoriját zárja le, de ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna. Ez magyarázza meg az egész filmet (ügynökakták hello).

A film vége felé a főgonosz szájából elhangzik egy erős mondat, amiről azt hittem, na ez az üzenet. Ez pedig pont az, amit egymás között szoktak a magyar emberek beszélni (nem tudom szöveghűen idézni, ezért bocsi):

„Ebben a városban lakó emberek élik az életüket, fizetik a hiteleiket négyévente elmennek szavazni... Néha azt hiszik találtak valamit, kimennek az utcára, dühösek aztán mi történik? Semmi.”

Rögmagyar valóság. Azt hinné az ember, hogy itt vége van a filmnek az üzenetnek, de nem így van. Van egy záró monológja a főszereplőnek is, ami teljesen testidegen tőle. Mármint a karaktertől, de ha a fentieket végigolvastad, akkor rájössz, hogy a filmtől nem (szintén nem szöveghűen)

„Én is olyan vagyok, mint a többi városban lakó. Időnként kimegyek tüntetni, dühös vagyok kiabálok, nem történik semmi. De most megtettem, és végre nem félek!”

Azt már nem lövöm le mit tett :). Viszont fura, hogy ezt a főszereplő mondja, hisz az egész film során egyszer nem derül ki, hogy ő politikailag aktív lenne, vagy hogy járna tüntetni. Sőt még a TV-t is kikapcsolja, amikor a tüntetésről számolnak be. De engem nem zavar.

Órákig tudnék még erről a filmről írni, dícsérhetném a végre élethű párbeszédeket, a zeneválasztást, vagy azt a kevés poént ami van benne, de már biztos baromi unamlmas. A végére csak két dolog. Egy, hogy a filmalap logója megjelenik a film végén, vagyis támogatták. Nos vagy nem értették (ennél erősebb rendszerkritikával magyar filmben nemigen találkozni a Tanú óta), vagy tényleg szakmai alapon döntöttek, mert a film kurvajó.

A másik meg egy kis kritika. A film nem tökéletes, pár apró dramaturgiai baki azért van benne, de nyilván ez annak esett áldozatul, hogy súlyozni kellett, mire fókuszáljanak, mert a film nem lehet 3 órás. Szerintem a hibák ellenére jól döntöttek, mert az élvezeti értékből semmit nem vesznek le. 

Ha van időd, energiád pénzed és még nem tetted, menj el megnézni (ezesetben bocs a spoilerért)! Akkor is ha nem érdekel a politika! Érje meg a készítőknek, mert Magyarországnak szüksége van még ilyen filmekre. Sajnos amikor én voltam félházzal ment, pedig sokkal többet érdemel.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://voms.blog.hu/api/trackback/id/tr1614338829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LKerekes 2018.11.02. 01:02:28

Ostoba film, ostoba firkász.

haXXXor 2018.11.04. 00:44:48

Mennyire torz vilaglatas kell ahhoz, hogy ebben a filmben (is) aktualpolitikat lass?

Lurian 2018.11.04. 02:24:46

Most néztem meg, és tényleg kurvajó film. Az aktuálpolitikai utalások meg igenis benne voltak. Elég vastagon. Aki nem vette észre őket, az rohadtul nem erre a filmre ült be. Nem is értem...

zuulululu 2018.11.04. 07:30:28

"Mennyire torz vilaglatas kell ahhoz, hogy ebben a filmben (is) aktualpolitikat lass? "

Hehee, akkor te semmit sem értettél a filmből.
Szerintem is kurva jó. Az egésznek ponthogy a politikai (nemcsak aktual, elmúlt 30 év) adja a löketet.
Es nemcsak magyar sajátosság sajnos.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2018.11.04. 07:57:09

Sajnálom, pedig meg akartam nézni, de ha tényleg erről van szó, akkor nem veszek jegyet erre a szarra, mert akkor tkp. egy újabb országgyűlési választás: szavazol a jegyvétellel.

Az is elgondolkodtató, hogy mekkora hülyék ítélik oda a pénzeket a filmekre, hogy ilyenre pénzt adnak. Mert ugye állítólag "diktatúra" van. Hehehe.

A Rókatündér nagyon jó film volt, amiatt megnéztem volna ezt is, bár ez a svéd "életérzés" nem nagyon tetszett.

Equalizer. 2018.11.04. 08:46:46

Már a "Liza a Rókatündér" is szürreálisan sz◇r volt, ez pedig alulmúlja. Inkább egy tarkólövés, mint ez a két film.